Vissza az alapokhoz #2 | Középpontban a színek

Kedves Olvasóim!

Ez a bejegyzésem a Vissza az alapokhoz címmel indított bejegyzéssorozat következő része. Célom, hogy azt a megközelítést közelebb hozzam egy kicsit, ahogyan én gondolok a scrapbookra, egészen a kezdetek óta. Most is egy scrapbookoldal részletes bemutatásán keresztül fogom megtenni, hogy te is ötleteket meríthess belőle a saját alkotásaidhoz. Ez a második ilyen bejegyzés, ha kíváncsi lettél, olvasd tovább és kísérd figyelemmel majd a többit is!


A sorozat előző részében a középpontban a sztori állt. Ez a bejegyzés pedig, a színek használatában hív egy kis közös gondolkodásra.

Mire jók, miért fontosak szerintem a színek a scrapbookban?

Scrapbook oldalaink legmegfelelőbb színeinek kiválasztása emberpróbáló feladatnak bizonyulhat egy kezdő scrapbookos számára, mert a választott színek nagyban befolyásolják az adott alkotás hangulatát. Ugyanakkor, nincs az a hangulat, amelyet ne tudnánk megteremteni színek segítségével! Minden színnek saját egyénisége van, így tanácsos megismerkedni a színelmélettel, hogy eldönthesd melyik szín milyen hatás kiváltására képes, s, hogy melyik színnel melyik másik szín párosítható.

Az alkotási folyamat kezdetén szinte mindig a fotón szereplő színekből szoktam kiindulni. Uralkodó színként olyan színeket választok, amelyek 1) vagy szerepelnek a fotón és így arra irányítják a figyelmet és vizuális kapcsolatot hoznak létre, így harmóniát alkotnak 2) vagy kontrasztot alkotnak vele, azaz megint csak elérhetem ezzel, hogy a szín kiemelje a fényképet. A színekkel és mintázatokkal való játék hatalmas móka az alkotás során! Minden szín sajátos hangulat kifejezésére képes, s ezzel megint csak, ahogy a cikksorozat első részében is olvashattad, a sztori megértését, befogadását segítheted elő. Gondolj csak egy pillanatra a következő élményeidre: bármilyen vidám, örömteli emlék, egy gyengéd érzelem, amit átéltél valamilyen pillanatban, egy kirándulás valahol egy forró, napsütötte napon, vagy egy fagyos, téli séta... ugye, hogy neked is színek ugrottak be?

Pont ez a klassz a scrapbookban, hogy megteremthetem a konzerválásra szánt érzéseket és hangulatokat a színek segítségével! Egy új játék, amit felnőttként, csupán színek és formák rakosgatásával játszhatok, s közben maradandót alkotok a családomnak. Imádom! - Ugye, nem csodálkozol, hogy miért?

Lássuk, mindez hogyan valósult meg az alábbi scrapbookoldalamon, amit legutóbb készítettem!


A sztori és a fotók

Az Okos, vidám kiscsillagom c.  scrapbookoldal alapja egy hétköznapi történet emléke. A fotókat még 2010-ben készítettem, egy hosszabb játszóterezés alkalmával. Anyuéknál voltunk, az ő házuk előtti játszótéren, s ekkor már a többiek felmentek, s, csak mi ketten voltunk lent Balival. Emlékszem, nagyon élvezte a fotózást, és vidáman pózolt nekem, ahol csak kértem: hajtotta bőszen a hintát, felmászott a sodronyűrhajó legtetejére, és hagyta, hogy pihenője alatt, a padon ülve, lefotózzam. Vidáman szaladgált, még egy kisfiúval is megismerkedett, akivel együtt játszottak. Ügyes volt mindenben és rengeteget nevetett, s vele együtt én is.

Ezek a fotók és ez az a kedves kis régi történet az, ami köré felépítettem a scrapbookoldalt, ami beindított az alkotásra, amit ki akartam fejezni vele. Talán azért választottam ezeket a képeket, mert a minap a nagyobbik fiamról is készítettem egy játszóterezős scrapbookoldalt...

S, lássuk, hogyan és mi módon szolgálják a színek és az oldal további elemei a fenti sztorit? Nézzük meg közelebbről a színeket, a díszítőelemeket, a képaláírást és az elrendezést! Mi célt szolgálnak, miért lettek ilyenek vagy olyanok?


Színek


Ennél a scrapbookoldalamnál a kék színt és árnyalatait mondhatjuk az uralkodó színnek. A fotón észreveheted Bali felsőjének színében, és, persze a farmergatyója is kék. Ez utóbbi ismét egy kis játékra adott okot: egy elnyűtt farmerszoknyámból hasítottam ki kézzel egy nagyobb darabot, ami így új textúraként jelent meg az oldalon - színében és anyagában pedig teljesen kapcsolódik az oldalhoz.  Vagány és fiús részlet lett a farmerkék miatt.

A scrapbookpapírokon látható minták színei (baglyos és házikós) szintén tökéletesen passzolnak a fotóhoz. A kék, a narancssárga, a barna és az aranysárga - mind mind megtalálhatók a fényképeken.

Miért kék a fa és miért sárgák a levelei? A bal felső képen látható aranyeső miatt. Mivel a sárga, ugyanúgy alapszín mint a kék, és viszonylag messze vannak egymástól a színkörön, nagy kontrasztot alkotnak egymással. Így a sárga kiegészítőktől élénkebbé vált az oldal, ami egy kisgyerekről szóló oldalon amúgy is tök okés. Ugyanakkor, ismét egy klassz móka: a sajátkezűleg készített díszítőelemekkel megismételtem a fotón szereplő egyik formát (aranyeső bokor), így vizuális kapcsolatot tudtam kialakítani a díszítőelemek és a fotó (és így ismét a sztori!) között.

Még egy szót a barna színről. Mivel, én tudom, hogy Káposztásmegyeren, ahol a fotók készültek, a panelházak barnák, teljesen egyértelmű volt, hogy ha barna színű lesz valami ezen a scrapbookoldalon, akkor az arra fog utalni. De, a barnát más esetben is érdemes belekalkulálni a kompozícóba (nem feltétlenül uralkodó színként, hanem kiegészítőként). Ugyanis a bőrünk is világosbarna színű, tehát, a barna bármilyen árnyalatának alkalmazásával az emberi bőr színének kiemelését érhetjük el.

Díszítőelemek

A díszítőelemeket a ismét funkcionális céllal helyeztem el: a fókuszteremtésben és az oldal kiegyensúlyozása céljából. Azaz, hogy a négy közül, legalább egy fotó fókuszba kerüljön. Így, a szemlélő pontosan ott kezdi majd az oldal megtekintését, ahol én szeretném. Második szerepük az oldal egyensúlyba hozása volt. Továbbá nem használtam csupán öncélúan díszítőelemeket, hanem azokat, amik rákerültek, mindenképpen kapcsolatba akartam hozni a scrapbookoldal témájával.
  • A kék és a narancssárga fa a bal felső fényképen látható aranyeső foltot ismétli meg a jobb felső fénykép jobb oldalán. Így tkp. "levettem" az egyik fénykép elemét és papírból is elkészítettem.
  • A narancssárga címfelirat és a dátumcímke ugyanabból az alapkartonból készült, így az aranyesővel, és a papír fákkal egy elnyújtott tompaszögű háromszöget alkotnak, fókuszba hozva ezzel a jobb felső sarokban lévő fényképet (ami eleve a nagy fehér háttere miatt amúgy is kiugrik a kompozícióból.
  • A fűben nyíló virágokat, amiket  Sizzix vágógéppel az oldalhoz felhasznált egyik scrapbookpapírból vágtam ki (a hátoldala volt a piros), s, mivel megismétli Bali pulcsijának színeit, vizuálisan alapot ad ismét a jobb felső képnek, így tuti biztos, hogy oda téved majd először a szemlélő tekintete. A virágok egyébként ekkor már nyíltak, s, a lakótelepi játszótér közelében is volt néhány ágyás ezidőtájt. :)
  • A kis baglyok díszítősorával asszociatív kapcsolatot szerettem volna kifejezni: Bali az én kis okos, bölcs baglyom... ^_^
  • Kérdezheted, a házikós scrapbookpapír vajon miért került rá az oldalra? A színeiről már beszéltem fent. De, nézd csak meg jobban a képeket! Ez a játszótér egy házakkal körülvett téren található - a szüleim háza mellett van, ahol én is laktam valamikor. Így, az egykori otthonomra és a lakótelepre szerettem volna utalni ezzel. Ugyanezekkel a színekkel más mintájú papír is található ebben a papírkészletben, most már érted a döntésemet.

Képaláírás

Ezúttal a képaláírás elmaradt ezen az oldalon. Ha ismered a munkáimat, most bizonyára csodálkozol. Ennek viszont, egyszerű oka van. Kétoldalasra tervezem ezt az oldalt, amire majd egy hosszabb kommentárt tervezek írni, s még egy pár képet is biztos, hogy ráteszek majd.

Elrendezésterv

Az oldal elrendezése saját munkámon alapszik, úgynevezett "üres lap" volt a kiindulópontja. Ez az oldal a Scrapbook falinaptáram júniusi oldala, s a Scrapbook.hu júniusi vázlatkihívásának ötletadó inspirációja is egyben. Egyszerű vázlat négy darab négyzet alakú fényképhez. Remekül használható bármelyik témához.

A scrapbookoldalhoz az Ellison jóvoltából az alábbi klassz Sizzix eszközöket, vágókéseket használtam. Előre is köszönöm, hogy rákattintasz az alábbi linkekre*

*Nekem ebből bevételem NEM származik, ellenben a Sizzix felé jelzi, hogy elolvastad és megtekintetted ezt a posztot.

Ez volt tehát a Vissza az alapokhoz c. cikksorozat második bejegyzése. Remélem, hasznosnak találtad. Ha szívesen készítenél hasonló szemlélettel, jelentéstartalommal bíró scrapbookoldalakat te is a saját emlékeidről, akkor megígérhetem, hogy ez a bejegyzéssorozat jónéhány ötlettel fog a jövőben szolgálni számodra.

Ez volt második a sorozatból, a Középpontban a színek című. Egy általam készült scrapbook oldal összeállítása kapcsán áttekintettük, mire jók, miért fontosak a színek egy olyan scrapbookoldalon, ahol a színek az alapsztori megértését, átélését és felidézését támogatják. Bízom benne, hogy külső szemlélő szempontjából te is érezd ennek megvalósulását a fenti scrapbookoldalon. 

Ha még kevés az ötleted, és jól jönne néhány tipp készülő scrapbookoldalaidhoz a megfelelő színek kiválasztásához, neked ajánlom az alábbi ingyen letölthető scrapbook segédanyagot. Megismertet a színelmélettel és 4 példát is tartalmaz a színek tudatos alkalmazására scrapbookoldalakon. Kattints a linkre vagy a képre!

Ingyen letölthető: 3 fontos dolog a színekről

Ha még nem olvastad, ez is érdekelhet:

Köszönöm, hogy ma is itt jártál!
Barátsággal üdvözöllek:
Budaházi Brigitta, Gigi

Megjegyzések