Utazós témájú scrapbookoldal Skóciáról

Kedves Olvasóim!
Ebben a bejegyzésemben a legfrissebb külföldi utazásomról készült, ropogós scrapbookoldalamat mutatom be részletesen. Elmesélem, mit miért választottam hozzá, milyen elvek szerint rendeztem el a képeket és bemutatom a saját kezűleg készített díszítőelemeket is. Ha kíváncsi lettél, olvass tovább!

Az elmúlt héten testvérem meghívására néhány napot Skóciában együtt tölthettem el vele. Még nem jártam arra, ezért gondolhatjátok, szinte állandóan fényképeztem, meg sóhajtoztam (ó, de szép!). Na, de mi történik azután, mikor egy scrapbookos a sok fotózás és sóhajtozás után hazatér? Ugye már kitaláltátok? Remélhetőleg nem hagyja elszállni az ihletet és elkezdi feldolgozni az utazós élményeket scrapbookoldal vagy -album formájában. Így is történt.

Nekem is már van legalább két albumötletem, de mielőtt azokba belevágtam, összeállítottam ezt a scrapbookoldalt. A témája az Edinburgh-ban tett sétánk néhány emlékezetes pillanata (a legemlékezetesebb, a baglyos kép nem került bele, mert az egy külön oldal témája lesz). Szóval, ilyen lett az utazós scrapbookoldal Skóciáról:


Hogyan épült fel az oldal?

  • Az oldal vázát a Scrapbook Naptár júliusi oldalához alkotott oldalam képezte. Ezt a vázlatot a Scrapbook.hu júliusi vázlatkihívása keretében osztottam meg a másik honlapomon.

    A vázlathoz nem ragaszkodtam nagyon szigorúan, mert, ahogy írtam is az inspirációs cikkben, néhány fotóval kiegészítettem az eredeti vázlatot, mert egyszerűen nem tudtam megállni, hogy ne csak négy képet emeljek ki a sétánkon készült fényképekből. Ezenkívül még néhány apróbb változtatás is történt, az előző eltérésből kifolyólag, de alapvetően követtem az naptárban szereplő Tarragona című oldalam elrendezését.
  • A kiindulási pont a fotók válogatásánál az volt, hogy szükségem volt egy nagyobb méretű, vízszintesen elnyújtott képre, amit majd a címfelirat mellé helyezek.

    Miután ezt megtaláltam (rajta az Edinburgh-i várral), olyan álló formátumú képeket kerestem, amelyek vagy keskenyek vagy pedig négyzet alakúra vághatók. Fontos volt ezenkívül még, hogy legyen egy olyan orientációjú, amit a második sorba kerülő fotóknál a bal oldalra, és egy olyan, amit a jobb oldalra tudok tenni, tehát nem "néznek ki" majd a fotók az oldalból, hanem befelé terelik a tekintetet. Így került a bal oldalra a skót emlékekről készült fénykép, a második sor végére pedig, a kastély bejáratáról készült fotó a skót zászlóval (Scotland! Freeeeeeedom!!).

    Végül ismét egy olyan fényképre volt szükségem, amit (az eredeti vázlathoz képest elhagyott díszítőelem helyére) a harmadik sor bal szélére, a képaláírás mellé tehetek. Ide került a vár képe.
  • Lássuk a színeket! (Picit borongósnak tűnhet az alkotós hangulatom, így visszanézve az elmúlt hetek során készült scrapbookoldalaimat, mert vagy szürke alapon, vagy mint most, zöldesszürke alapra dolgoztam, de, mit csináljak, ha ez illett ide is? Lehet, hogy ez a szürke korszakom?) A fotók tónusához, plusz az egész város és a nap időjárásához leginkább ez a sötétzöldes-szürke szín passzolt háttérként. Mivel a felhők miatt az égbolt fehér az összes képen, nem is bántam, mert így legalább kiemelkednek a fotók a háttérből. Ahol nem, ott pedig a fotókon felbukkanó skót vörös szín vonzza oda a tekintetet. 
  • A blokkos elrendezés lényege, hogy a fotókat addig tologatjuk, míg - scrapbookpapír-darabokkal kiegészítve - kialakul egy négyszög forma. Így, szükségem volt néhány scrapbookpapírra is, hogy kitöltsem a helyeket. Ehhez  két szürke tónusú papírt (egy városi térképeset és egy kövezet mintásat) választottam, illetve két zöldes árnyalatút, a magas, zöldellő fákra emlékezve.
  • A kommentár személyes gondolatait ezúttal is kézzel írtam, az alábbi képen olvasható.

    Hogyan készültek a díszítőelemek?

    Ezen az oldalon a díszítőelemeknek külön jelentőségük van az alkotás és az utazás szempontjából is. Magam készítettem őket, mert úgy éreztem, hogy nem bírok leállni az úton ért klassz benyomások miatt és speckó, megismételhetetlen kiegészítőket szeretnék felhasználni ehhez az oldalhoz.


    Így, első lépésként egy eredetileg egészen másra, apró papírbojtok kivágására készült Sizzix vágókéssel kivágtam néhány rojtsort fekete kartonból és egymásra rétegeztem azokat a címfelirat fölé. De, mégis mit jelképez, mi ez az egész feketeség itt? Ha neked nem ugrik be elsőre, hadd segítsek. A skót dudások (és anno a harci dobosok) viselte fekete strucctollakból készült tollsapkát szerettem volna megjeleníteni ilyen módon. Ez a sapka szinte a szemükbe lóg... így az enyém is kicsit rálóg az Edinburgh feliratra, s függőlegesen nézve ezzel kezdődik fentről az oldalamra helyezett elemek sora is. Ha többet szeretnél megtudni erről a kiegészítőről, itt találhatsz némi infót angolul: Feather bonnet


    A második, elég szembetűnő díszítőelem, a képek alatt futó skótkockás szalag, amit itt-ott raffolva, ráncolva ragasztottam a papírra. Ez a szalag egy ereklye, vagy hogy is mondjam, szuvenír, ugyanis ott vettük egy helyi boltban, szóval eredeti autentikus scrapbook díszítőelem, kérem! Mondtam már, hogy ha scrapbookozni kezdesz, onnantól mindent scrapbook hozzávalónak fogsz nézni? Nos, ez a szalag is egyértelmű, hogy az, és lesz is még a továbbiakban is. Mit jelképez az oldalon? Naná, hogy a nagymúltú skót nemzet évszázadok óta viselt népviseletének egy darabját, a kilt nevű férfi szoknyát. Azért is ráncoltam, hogy a skót szoknya alját jelképezze - az oldalra is legalulra került. Értitek, felül a sapka, alul a szoknya. A kiltről bővebben angolul itt: Kilt.

    A harmadik speckó díszítőelem pedig, ami szintén a skót népviselet egy darabját jelképezi, a sporran névre hallgató bőr szütyőt, ami tulajdonképpen egy korabeli övtáska, amit a mai napig viselnek. Azért született meg, mert a kiltnek (szoknya) nincs zsebe, így sem a csatában, sem a barangolások alatt nem tudták a hős férfiúk az apróságaikat hol tartani. Tök logikus cucc.

    Nos, ezt készítettem én el papírból, ezüst zselés tollal rajzolva rá a szokásos bojtokat, s egy ezüstfonál jelképezi a szütyőt tartó láncot. Ez az egész dolog rálóg a jelképes szoknyára, ahogy a népviselet szerint is hordják. Plusz dizájn szempontból kiegyensúlyozza a sapka fekete foltját is a bal felső sarokban. Még többet erről a korabeli és még ma is divatos övtáskáról itt olvashatsz: Sporran


    Az oldalhoz az Ellison jóvoltából az alábbi klassz Sizzix eszközöket, vágókéseket használtam. Előre is köszönöm, hogy rákattintasz az alábbi linkekre*


    Köszönöm, hogy ma is itt jártál!
    Barátsággal üdvözöllek:
    Budaházi Brigitta, Gigi

    *Nekem ebből bevételem NEM származik, ellenben a Sizzix felé jelzi, hogy elolvastad és megtekintetted ezt a posztot. Nagyon szépen köszönöm. :)

    Megjegyzések